vineri, 10 decembrie 2010

Softuri create in Balta Alba, vandute in San Francisco

Cristian Pascu are deja 700 de clienti straini, printre care mari companii din SUA, carora le vinde aplicatiile pe care le-a dezvoltat in sufrageria apartamentului sau din Capitala.


Un roman in varsta de 29 de ani a creat, din sufrageria sa din cartierul bucurestean Balta Alba, un program de soft care are succes peste granite si ii aduce venituri constante de cateva mii de dolari pe luna.


Cristian Pascu a pornit la drum cu trei ani in urma cu un vis in care a crezut. Acum are 700 de clienti straini, printre care si mari companii din SUA. Produsul sau, numit FlairBuilder, este, de fapt, solutia pentru o problema de care se lovesc adesea webdesignerii. "Problema pe care o rezolva produsul este aceea de a crea simulari sau machete de aplicatii web, siteuri sau aplicatii desktop ori chiar de telefoane mobile, inainte de a incepe propriu-zis dezvoltarea", explica Cristian Pascu - castigatorul locului doi la concursul dedicat afacerilor la inceput de drum - "Startup Challenge" - din cadrul celui mai amplu eveniment de antreprenoriat on-line, How To Web, desfasurat la Bucuresti pe 3-4 noiembrie.


Astfel, asa cum in industria auto se fac machete din lut, asa cum arhitectii fac machete din hartie ca sa le arate clientilor cum va fi proiectul, asa si webdesignerii folosesc astfel de machete pentru aplicatii web inainte de a incepe dezvoltarea propriu-zisa a produsului. "Si asta pentru ca potentialii clienti sa-si dea acordul asupra felului in care o sa arate", adauga Pascu.


Idee "lucrata" un an


Mai mult, folosirea aplicatiei FlairBuilder este o metoda buna de a testa si de a finaliza un concept pana la ultimul detaliu. "Produsul meu ii ajuta pe webdesigneri sa faca machete. Initial, am vrut sa fac un instrument pentru dezvoltatori, care sa le permita sa creeze aplicatii reale si, din toata viziunea asta, punctul de la jumatate este exact produsul meu acum. La un moment dat, stand pe net, am vazut ca exista piata pentru asta si am zis sa fac un produs asa, pentru ca este mai comercial si se poate vinde", sustine Cristian Pascu.


Ideea i-a venit acum trei ani. Nu i-a fost insa usor sa o puna in practica de la inceput. Timp de un an, Cristian a lucrat la ideea initiala. Acum doi ani a inceput dezvoltarea produsului, iar sase luni a scris codul aplicatiei. Fizician de formare, tanarul a lucrat ca programator, dar, de cand a gasit clienti pentru FlairBuilder, a renuntat la job si se ocupa doar de proiectul sau. "


In timp, am invatat sa gandesc ca un proprietar de business, am invatat ce noi caracteristici sa implementez, ce vor clientii, cum sa vorbesc cu ei", spune antreprenorul, subliniind ca a invatat mult din greseli. Totusi, marea sansa, dupa cum recunoaste, a fost venitul lunar, constant, de cateva mii de dolari, care i-a permis sa stea acasa si sa experimenteze noi caracteristici pentru aplicatia sa. Mai ales ca o licenta pentru un singur utilizator costa 99 de dolari, ceea ce include si update-uri gratis, timp de un an.


FlairBuilder se vinde prin intermediul unui magazin de e-commerce. Acum, Cristian Pascu are printre clienti companii mari din San Francisco, gen Oracle sau Cisco. "Daca ei folosesc software facut de mine inseamna ca nu e nimic special in ceea ce ma priveste, ca sunt sute de oameni care pot face asta. Mie mi-a luat doi ani, in care am muncit non-stop: idee dupa idee, atentie la detalii, am citit, am urmat tot felul de sfaturi, am fost atent la foarte multe lucruri, m-am documentat intens", conchide Pascu.


SFAT PENTRU ANTREPRENORI


"Alegeti produsele de nisa!"

PROFIL. Cristian Pascu, un tanar intreprinzator care a devenit cunoscut in intreaga lume

"Daca ai o aplicatie de nisa, probabilitatea sa gasesti 50-100 de clienti pe luna este mai mare. Gasesti zece oameni in China, zece in India, in Canada, in SUA si astfel ai adunat clienti si ai bani pentru luna viitoare. Dar, daca dezvolti produsul doar pentru Romania, s-ar putea sa gasesti doar un client", spune Pascu. Spre exemplu, desi le ofera gratuit licenta antreprenorilor romani, el are doar trei clienti in Romania.


Mai mult, nu intelege de ce nu a primit mai multe cereri din partea conationalilor, mai ales ca, din punctul lui de vedere, romanii sunt antreprenori talentati. "Avem pregatirea tehnica, ce ne lipseste este putina inconstienta ca sa riscam si disponibilitatea de a asculta, de a invata. Nu este absolut nimic din mostenirea noastra sau din structura noastra care sa ne impiedice sa fim mai deschisi, sa comunicam mai usor, sa zambim mai mult", conchide Cristian Pascu.


View the original article here

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu